Les idee 3: Hoe gingen de Grieken om met relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht? 

12-12-2021

Relaties tussen personen van hetzelfde geslacht: Rolverdeling?


Lesdoelen 

  • De leerlingen situeren bronnen in de juiste tijd, ruimte en domein.
  • De leerlingen beoordelen de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit van bronnen aan de hand van gegeven criteria.
  • De leerlingen vormen een onderbouwd historisch beeld op basis van de gebruikte bronnen.

Onderwijsdoelen

8.1De leerlingen onderbouwen een historisch referentiekader met structuurbegrippen, scharnierpunten en kenmerken van een periode.

8.4De leerlingen evalueren de context, betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.

8.5De leerlingen onderscheiden informatie in historische bronnen met inbegrip van gelijkenissen en verschillen hierin tussen historische bronnen, in het licht van een historische vraag en rekening houdend met reflectie over bronnen.

8.6De leerlingen vullen aan de hand van historische bronnen en vanuit een historische vraag op beargumenteerde wijze historische beeldvorming aan.

Opstart

Laat leerlingen het artikel rond de legalisering van het homohuwelijk lezen. 

Aanbieden/Verwerven:

Holebirelaties zijn van alle tijden, maar toch bedoelt men er in elke tijd iets anders mee. In onze hedendaagse samenleving vinden we deze relaties evenwaardig, maar in de klassieke oudheid was dit niet het geval. Het huwelijk bestond enkel tussen mannen en vrouwen. Toch waren seksuele relaties tussen personen van hetzelfde geslacht heel normaal. Of toch niet? 

  • Bronstudie aan de hand van 2 materiele bronnen en 2 geschreven teksten over de status van homoseksuele relaties in Athene en Griekenland.
  • Individueel werk met klassikale verklaringen.

Stap 1: Ik verzamel informatie over de bron

  • Wat voor soort bron is het?
  • Wie is de auteur/maker van de bron?
  • Wanneer is de bron gemaakt/ontstaan?
  • Waar is de bron gemaakt?
  • Welk maatschappelijk(-e) domein(-en) komt/komen aan bod in de bron?

Stap 2: Ik bestudeer de bron aandachtig

  • Beschrijf aandachtig wat je ziet. Leg uit hoe dit je deelvraag kan helpen beantwoorden.

Stap 3: ik denk na over de bron.

  • Hoe representatief is de bron om de historische vraag te beantwoorden?
  • Wat kan je bewijzen met de bronnen?
  • Welke boodschap had de maker voor ogen?

Stap 4: ik beantwoord mijn historische vraag.

  • Welk beeld zou er zijn van homoseksuele relaties in Athene?

Lees de 2 bronnen en beantwoord de vragen.

Stap 1: Ik verzamel informatie over de bron

  • In welk tijdvak situeren we deze bron?
  • Duid in de tekst aan waar en wanneer de tekst geschreven is.
  • Welke maatschappelijke domeinen kun je aan deze bron koppelen? Leg dit kort uit!

Stap 2: Ik bestudeer de bron aandachtig.

  • Markeer in de tekst de belangrijkste woorden die je kunnen helpen met de onderzoeksvraag.

Stap 3: Ik denk na over de bron.

  • Is de bron bruikbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom wel of niet?
  • Is de bron betrouwbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom?
  • Welke boodschap had Plato hier voor zijn doelpubliek?

Stap 4: Ik beantwoord mijn onderzoeksvraag.

  • Wat was, volgens de bron, de visie op homoseksualiteit in het oude Griekenland?

Bron 2:

Plato stond erom bekend van gedachten te veranderen. In zijn vroegere werken schreef hij:

''Minnaars van hetzelfde geslacht zijn gezegender dan gewone stervelingen. Ze hebben een voorsprong om terug naar de hemel te gaan, terwijl hun wederzijdse liefde hun vleugels kracht geeft.''

Maar als het over zijn ideale stad ging schrijft hij het volgende:

''Homoseksuele seks moet op dezelfde manier behandeld worden als incest. Het is in strijd met de natuur, volkomen onheilig, afschuwelijk voor de goden en de lelijkste van alle lelijke dingen.''

Een stuk uit een historisch werk geschreven door de Britse historicus James Davidson. Zijn boek heet ''De Grieken en Griekse liefde'' en is geschreven in 2008.

Hij schrijft dat de Grieken over het algemeen enorm tolerant waren ten opzichte van mannelijke homoseksualiteit. Over de vrouwelijke homoseksuele relaties is echter weinig bekend en de verhalen die bestaan zijn niet enorm betrouwbaar.

Stap 1: Ik verzamel informatie over de bron

  • In welk tijdvak situeren we deze bron?
  • Duid in de tekst aan wanneer de tekst geschreven is.
  • Welke maatschappelijke domeinen kun je aan deze bron koppelen? Leg dit kort uit!

Stap 2: Ik bestudeer de bron aandachtig.

  • Markeer in de tekst de belangrijkste woorden die je kunnen helpen met de onderzoeksvraag.

Stap 3: Ik denk na over de bron.

  • Is de bron bruikbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom wel of niet?
  • Is de bron betrouwbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom?
  • Waarom schreef Davidson dit historisch werk?

Stap 4: Ik beantwoord mijn onderzoeksvraag.

  • Wat was, volgens de bron, de visie op homoseksualiteit in het oude Griekenland?


Vastzetten:

Antwoorden van de hoofdvraag: Hoe gingen Grieken om met relaties tussen personen van hetzelfde geslacht? 


Extra informatie + bronnen 

Positie van de man en vrouw doorheen de tijd
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin