
Les idee 2: Hoe zag de sociale situatie eruit in een Grieks gezin?
Wat was de sociale situatie bij een Grieks gezin adhv filmfragment Assassins Creed Discovery Tour.
Lesdoelen
- De leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid van bronnen.
- De leerlingen geven hun mening over geziene bronfragmenten.
- De leerlingen vergelijken de situatie van de vrouw in Athene met de situatie van de vrouw in Vlaanderen van de 21ste eeuw.
Onderwijsdoelen
8.1 De leerlingen onderbouwen een historisch referentiekader met structuurbegrippen, scharnierpunten en kenmerken van een periode.
8.4 De leerlingen evalueren de context, betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.
8.5 De leerlingen onderscheiden informatie in historische bronnen met inbegrip van gelijkenissen en verschillen hierin tussen historische bronnen, in het licht van een historische vraag en rekening houdend met reflectie over bronnen.
8.6 De leerlingen vullen aan de hand van historische bronnen en vanuit een historische vraag op beargumenteerde wijze historische beeldvorming aan.
Opstart:
De eerste twee minuten van het fragment tonen. Er wordt een korte introductie gegeven.
Filmfragment kaderen: Wat is deze game? Wie kent het?
Aanbieden/Verwerven:
- Historische accuraatheid in vraag stellen.
- Hoofdvraag: Komt dit fragment overeen met wat we al weten over de status van de vrouw in Athene?
- Juist-fout vragen individueel laten oplossen met klassikale verbetering.
- Moeilijkere vragen in groep laten oplossen samen met het filmpje:
- Wat blijft je bij over het fragment?
- Wil je dit soort media blijven gebruiken?
- Wat was nu, volgens het filmpje, de rolverdeling in de Atheense Samenleving?
- Hoe betrouwbaar vinden jullie dit nu en waarom?
Vastzetten:
Beantwoorden van de hoofdvraag.
Eventueel de quiz doen die de Discovery Tour aanbiedt.
Extra informatie + bronnen