
Les idee 1: Hoe werd het huishouden gerund bij de Grieken? Bronnenstudie
Bronnen van Euripides over toneelstuk Medeia en Aristoteles
Hoe werd het huishouden gerund bij de Grieken?
- De leerlingen zoeken de betekenis van nieuwe woorden op.
- De leerlingen geven een beeld van de samenleving in Athene op basis van bronfragmenten.
- De leerlingen situeren bronnen in de juiste tijd, ruimte en domein.
- De leerlingen beoordelen de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit van bronnen aan de hand van gegeven criteria.
- De leerlingen vormen een onderbouwd historisch beeld op basis van de gebruikte bronnen.
Onderwijsdoelen:
8.1De leerlingen onderbouwen een historisch referentiekader met structuurbegrippen, scharnierpunten en kenmerken van een periode.
8.4De leerlingen evalueren de context, betrouwbaarheid, representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.
8.5De leerlingen onderscheiden informatie in historische bronnen met inbegrip van gelijkenissen en verschillen hierin tussen historische bronnen, in het licht van een historische vraag en rekening houdend met reflectie over bronnen.
8.6De leerlingen vullen aan de hand van historische bronnen en vanuit een historische vraag op beargumenteerde wijze historische beeldvorming aan.
Volledige bronstudie met focus of betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
De historische figuren situeren in tijd en ruimte. Dit best klassikaal.

Aanbieden/Verwerven:
Per twee laat je beide bronnen evalueren. De leerlingen zoeken een antwoord op de hoofdonderzoeksvragen aan de hand van het stappenplan.
De samenleving van Hellas was enorm patriarchaal. De man stond aan het hoofd van het gezin en de maatschappij. Het leven van de vrouw speelde zich binnenshuis af, niet in het openbaar. Tijdens de kindertijd stond de vrouw vaak onder voogdij van haar vader of broer, na haar huwelijk stond ze onder voogdij van haar man. Het was de taak van de vrouw om braaf te blijven en het huishouden te doen. We hebben echter al gezien dat hier uitzonderingen in waren. In de polis Sparta hadden vrouwen vaak een actieve rol in de samenleving. Ook in andere poleis konden vrouwen binnenshuis een grote invloed hebben op hun man.
Lees de twee bronnen en vul de bronnenstudie in.

Stap 1: Ik verzamel informatie over de bron.
- In welk tijdvak situeren we deze bron?
- Duid in de tekst aan waar en wanneer de tekst geschreven is.
- Welke maatschappelijke domeinen kun je aan deze bron koppelen? Leg dit kort uit!
Stap 2: Ik bestudeer de bron aandachtig.
- Markeer in de tekst de belangrijkste woorden die je kunnen helpen met de onderzoeksvraag.
Stap 3: Ik denk na over de bron.
- Is de bron bruikbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom wel of niet?
- Is de bron betrouwbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom?
- Welke boodschap had Aristoteles voor zijn doelpubliek?
Stap 4: Ik beantwoord mijn historische vraag.
- Wat was, volgens de bron, de rolverdeling binnen het huwelijk in de Griekse samenleving? Wat doet de man en wat doet de vrouw?
Lees bron 2 en maak de bronnenstudie.

Stap 1: Ik verzamel informatie over de bron.
- In welk tijdvak situeren we deze bron?
- Duid in de tekst aan waar en wanneer de tekst geschreven is.
- Welke maatschappelijke domeinen kun je aan deze bron koppelen? Leg dit kort uit!
Stap 2: Ik bestudeer de bron aandachtig.
- Markeer in de tekst de belangrijkste woorden die je kunnen helpen met de onderzoeksvraag.
Stap 3: Ik denk na over de bron.
- Is de bron bruikbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom wel of niet?
- Is de bron betrouwbaar om de historische vraag mee te beantwoorden? Waarom?
- Welke boodschap had Euripides voor zijn doelpubliek?
- Wat zegt de bron over de tevredenheid van de vrouwen in Athene?
Stap 4: Ik beantwoord mijn historische vraag.
- Wat was, volgens de bron, de rolverdeling binnen het huwelijk in de Griekse samenleving? Wat beweerde Euripides?
Beantwoorden van de hoofdonderzoeksvraag: Wat was de rolverdeling binnen het huwelijk in de Griekse samenleving?
Extra informatie + bronnen: