
Bibliografie
Bron 1: Corona duwt vrouwen weer aan de haard
Het coronaverlof, een maatregel die een oplossing biedt voor het opvangprobleem, werd vooral door vrouwen opgenomen. In september was hun aandeel 75%. Het lijkt of corona voor een stap terug in de tijd heeft gezorgd. De zorg voor de kinderen kwam grotendeels terug naar het gezin. Vooral vrouwen nemen nemen deze rol van zorg terug op.
CRAAP test:
- Currency (actualiteit): hoe actueel is de informatie?: De bron dateert van 2020 en is actueel.
- Relevance (relevantie): is de informatie relevant voor je onderwerp?: De bron gaat over de rol van mannen en vrouwen in het huwelijk en voor de zorg van de kinderen. De bron is relevant.
- Authority (autoriteit): is de maker een autoriteit op dit onderwerp?: Het artikel komt uit de Morgen. In het artikel worden quotes van een socioloog aan de VUB gebruikt. De maker is een autoriteit op dit onderwerp.
-Accuracy (accuraatheid): is de informatie waar, correct en betrouwbaar?: De informatie uit de bron is betrouwbaar. Er worden statistieken van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorzieningen gebruikt.
-Purpose (doel): wat is de reden voor het bestaan van de informatie?: Het doel van deze bron is informeren.
Galle, C. (2020, 23 november). Corona duwt vrouwen weer naar de haard. De Morgen. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.demorgen.be/nieuws/corona-duwt-vrouwen-weer-naar-de-haard~bd06ce59/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Bron 2: De Belgische grondwet
ART. 10: Er is in de Staat geen onderscheid van standen.
De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.
De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.
DE BELGISCHE GRONDWET. (2021, 25 augustus). De Belgische grondwet. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.senate.be/doc/const_nl.html#t2
Bron 3: Gendergelijkheid in België? Grote stappen voor België, kleine stappen voor vrouwen
In 2011 werd de wet op de quota uitgevaardigd. Zo werd er voorkomen dat er meer dan 2/3 van de leden van hetzelfde geslacht zou zetelen in de Raad. In 2017 was de verhouding van vrouwen in de bestuursraden 26,8%, in vergelijking met 8,2% in 2008.
Volgens deskundigen is de grootste uitdaging vooral op de arbeidsmarkt, de gendervoordelen. Die maken gemotiveerde en capabele vrouwen onzichtbaar.
CRAAP test:
- Currency (actualiteit): hoe actueel is de informatie?: De bron dateert van 2019 en is actueel.
- Relevance (relevantie): is de informatie relevant voor je onderwerp?: De bron gaat over de positie van vrouwen in de politiek en het werkveld. De bron is relevant.
- Authority (autoriteit): is de maker een autoriteit op dit onderwerp?: Het artikel komt uit MO. Het is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Europese Unie maar is geen weerspiegeling van het standpunt van de Europese Unie. De maker is een autoriteit op dit onderwerp.
-Accuracy (accuraatheid): is de informatie waar, correct en betrouwbaar?: De informatie uit de bron is betrouwbaar. Er wordt duidelijk gemaakt dat het artikel in geen geval een weerspiegeling is van de standpunten van de Europese Unie.
-Purpose (doel): wat is de reden voor het bestaan van de informatie?: Het doel van deze bron is informeren, maar ook op de agenda zetten van de politiek.
Gendergelijkheid in België? Grote stappen voor België, kleine stappen voor vrouwen. (2019, 24 april). MO*. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.mo.be/analyse/gendergelijkheid-belgi-grote-stappen-voor-belgi-kleine-stappen-voor-vrouwen
Bron 4: De positie van vrouwen in het Romeinse Rijk
Er is een verschil tussen de positie van de arme en rijke Romeinse vrouw. Bij de arme gezinnen was er een duidelijke man vrouw verdeling. De man was vooral verantwoordelijk voor het zware werk.
Bij de rijke gezinnen zien we drie manieren waarop vrouwen bijdroegen aan het openbare leven: het bouwen van openbare bezienswaardigheden, priesteres worden of patrones van een stad of vereniging. Het huishouden lieten ze over aan de slaven.
De positie van vrouwen in het Romeinse Rijk. (z.d.). Maand van de Geschiedenis. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.maandvandegeschiedenis.nl/page/17511/de-positie-van-vrouwen-in-het-romeinse-rijk
Bron 5: De positie van vrouwen in het Romeinse Rijk
De controle over de vrouw werd bij het huwelijk overgedragen van de vader naar de echtgenoot. Een vrouw mocht vermogen bezitten, maar dit werd beheerd door haar vader. De vrouw nam de achternaam van de man niet over en scheiden was normaal. Het werd maatschappelijk geaccepteerd: zowel de man als de vrouw kon de scheiding aanvragen.
De positie van vrouwen in het Romeinse Rijk. (z.d.-b). IsGeschiedenis. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-positie-van-vrouwen-in-het-romeinse-rijk?utm_source=Partner&utm_medium=Artikel&utm_campaign=MvdGS2019
Bron 6: Vrouwen in oude Griekse huwelijken
Mannen konden relaties aangaan met prostituees tijdens het huwelijk, maar tijdens het huwelijk werd vastgesteld wie de leiding had over de vrouw. Staatsburgerschap werd doorgegeven aan het nageslacht. Er waren grenzen aan met wie een burger mocht trouwen. Met nichten of neven trouwen was geen uitzondering.
Vrouwen in oude Griekse huwelijken. (2018, 28 augustus). Greenlane. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.greelane.com/nl/geesteswetenschappen/geschiedenis--cultuur/greek-marriage-traditions-121476/
Bron 7: Women in medieval society
Arme vrouwen hadden veel huishoudelijke taken: het zorgen voor de kinderen, eten maken, het hoeden van de dieren... Tijdens de drukke tijden in het jaar hielpen de vrouwen mee met de oogst. Vrouwen gingen vaak werken in de stad of het dorp. Ze maakte brood en textiel of brouwde bier. Eva werd vaak afgebeeld met een voorwerp om wol te spinnen: een teken dat dit de taak van vrouwen was.
British Library. (2015, 30 april). The British Library. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://www.bl.uk/the-middle-ages/articles/women-in-medieval-society
Bron 8: Women in Ancient Rome didn't have equal rights. They still changed history
Rome was een samenleving waar vrouwen niet dezelfde rechten genoten als mannen. Toch hebben enkele vrouwen hun stempel op de geschiedenis kunnen drukken. Een bekend voorbeeld is Livia, de vrouw van keizer Augustus en de moeder van keizer Tiberius. Ook Atia, de moeder van keizer Augustus, had een invloed. Ze gaf advies aan haar zoon achter de schermen en was de eerste persoon die die hem als Caesars erfgenaam erkende.
CRAAP test:
- Currency (actualiteit): hoe actueel is de informatie?: De bron dateert van 2019 en is actueel.
- Relevance (relevantie): is de informatie relevant voor je onderwerp?: De bron gaat over de positie van de vrouw in de samenleving. De bron is relevant.
- Authority (autoriteit): is de maker een autoriteit op dit onderwerp?: Het artikel komt uit Time magazine. Barry Strauss is een geschiedenis professor aan Cornell Universiteit. Hij heeft een boek geschreven over Romeinse keizers. De maker is een autoriteit op dit onderwerp.
-Accuracy (accuraatheid): is de informatie waar, correct en betrouwbaar?: De informatie uit de bron is betrouwbaar. Het artikel is geschreven door een professor geschiedenis.
-Purpose (doel): wat is de reden voor het bestaan van de informatie?: Het doel van deze bron is informeren.
Strauss, B. (2019, 5 maart). Women in Ancient Rome Didn't Have Equal Rights. They Still Changed History. Time. Geraadpleegd op 10 december 2021, van https://time.com/5542893/women-ancient-rome/
Bron 9: Europa en het homohuwelijk: It's complicated
Belgie legaliseerde het homohuwelijk in 2002 en was hierdoor een van de eerste landen. Toch blijven de meningen rond dit huwelijk in Europa heel erg verdeeld. Vooral Oost-Europa blijft achter.
Nws, V. (2015, 17 mei). Europa en het homohuwelijk: it's complicated. vrtnws.be. Geraadpleegd op 13 december 2021, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2015/05/17/europa_en_het_homohuwelijkitscomplicated-1-2341890/
Bron 10: Heksenjacht was het gevolg van ruzie tussen protestanten en katholieken
Wat vrijgevochten en eigenaardige vrouwen werden slachtoffer van de twisten van de Reformatie. Heksenjacht kwam vooral voor in gebieden waar een grootschalige kerkscheuring had plaatsgevonden. Dit verklaard de plotselinge bereidheid van de kerk om heksen op te pakken: katholieken en protestanten wilden allebei tonen dat ze het beste waren uitgerust om het kwaad uit de weg te ruimen.
De Wever, R. (2018, 22 januari). Heksenjacht was het gevolg van ruzie tussen protestanten en katholieken. Trouw. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.trouw.nl/religie-filosofie/heksenjacht-was-het-gevolg-van-ruzie-tussen-protestanten-en-katholieken~b084a6d2/